Przez 34 lata jeździły po ulicach Czeskich Budziejowic. Teraz ustąpią miejsca nowym pojazdom. Mowa o kultowych trolejbusach Škoda 15Tr. Miasto pożegnało właśnie ostatnie egzemplarze tych zabytków. W ich miejsce uruchamiane są nowoczesne pojazdy z najnowszego zamówienia.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Czeskich Budziejowicach (DPMCB) pożegnało właśnie kultowe trolejbusy Škoda 15 Tr i 15 TrM. Było to symbolicznie domknięcie 34-letniej historii, kiedy to w 1991 roku pojazdy te wyruszyły po raz pierwszy na ulice.
– Trolejbusy Škoda 15 Tr służyły miastu przez wiele lat. Jednak dziś nie spełniają już obecnych wymagań dotyczących dostępności i komfortu podróży. Od 3 maja na naszych liniach będą kursować wyłącznie pojazdy niskopodłogowe – mówi Slavoj Dolejš, dyrektor DPMCB.
Trolejbusy serii 15Tr były przełomem w dziedzinie transportu trolejbusowego w 1991 roku, kiedy to kursowały na pierwszych liniach łączących osiedla Máj i Vltava przez Čtyři Dvory z centrum miasta i dworcem kolejowym. Czeskie Budziejowice zamówiło łącznie 52 przegubowe pojazdy, które dostarczono w latach 1990-2004. Do dzisiaj zachowano w eksploatacji w Czeskich Budziejowicach wyłącznie 3 sztuki 15Tr, zaś pojazd o numerze rejestracyjnym 27 – z drugiej dostawy trolejbusów – jest w eksploatacji od 1991 roku.
Pierwszych 15 dostarczonych trolejbusów serii Tr miało dzielone szyby przednie, później pojazdy były dostarczane przez producenta z jednoczęściową szybą przednią lub otrzymywały ją w trakcie modernizacji. Pasażerowie w Czeskich Budziejowicach mogli ponadto w tym roku zobaczyć w pojeździe nr 111 charakterystyczne dla pierwszej serii połączenie kolorów czerwonego i kremowego.
Pierwszych 14 nowych trolejbusów już w mieścieStare trolejbusy zostaną zastąpione pojazdami nowej generacji, które miasto zamówiło również od producenta Skoda. Po ulicach jeżdżą już pierwszych 14 z nich. Do miasta docierają bowiem pojazdy z zamówienia na 35 nowych przegubowych trolejbusów bateryjnych 33Tr. Trolejbusy istotnie odmłodzą tabor miejskiego przewoźnika. Wyposażonych w baterie, umożliwiają przejechanie 12 km bez zasilania z sieci trakcyjnej. Więcej o zamówieniu na nowe pojazdy pisaliśmy
w oddzielnym artykule.
Linia 15 z nowymi pojazdamiNowe trolejbusy skierowano już do obsługi linii nr 15. Dzięki akumulatorom trolejbusy 33Tr mogą pokonać ponad dwukilometrowy odcinek między przystankami Výstaviště i Poliklinika Jih bez konieczności zasilania z sieci trakcyjnej. Nowo zamontowane wiaty nad przystankami i terminalami zapewnią automatyczne łączenie pantografów z siecią trakcyjną. Linia nr 15 łączy České Vrbné z północną częścią osiedla Wełtawa i osiedlami Máj i Šumava, a także z przedmieściami Linecký, Południową Polikliniką i Szpitalem w Czeskich Budziejowicach, bez konieczności jazdy przez centrum.
– Linia 15 to początek, chcemy rozszerzyć pojazdy bezemisyjne, takie jak trolejbusy i autobusy elektryczne, na inne linie, aby transport publiczny w Czeskich Budziejowicach był jak najbardziej przyjazny dla środowiska – mówi Slavoj Dolejš, dyrektor DPMCB.